آماده سازی مواد خام و تولید گچ طبیعی

برای تولید انواع سولفات کلسیم (گچ) گیرش دار روش های صنعتی متعددی وجود دارد که فقط امروزه چند روشی از ان ها در صنعت مداول و مرسوم می باشد. اینگونه روشهای مدرن صنعتی با در نظر گرفتن هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های تعمیرات و سادگی طراحی و ساخت ، شرایط کار آسان، مقاومت و دوام کافی و همچنین تولید با کیفیت مناسب ترجیح می دهند. لذا انتخاب یکی از این روش های تولید بستگی به نوع کاربرد گچ تولید شده و ترکیب شیمیایی سنگ گچ خام ، مواد ناخالصی ، ساختار فیزیکی مینرالوژی گچ خام، نوع خرد کردن قبل و بعد از پخت و نوع به وجود آوردن حرارت جهت آب زدایی دارد. بنابراین چون دو نوع اصلی مواد خام ، یعنی سنگ گچ طبیعی و گچ شیمیایی وجود دارد که روش بدست آوردن و استفاده از آنها متفاوت می باشد تولید آن نیز در دو قسمت مجزا درباره آن ها شرح داده می شود.

 

۱- سنگ گچ طبیعی

  • استخراج ، خرد کردن ، یکنواخت کردن

سنگ گچ طبیعی و انیدریت طبیعی اغلب از معادن رو زمینی استخراج میشوند. استخراج معادن سنگ گچ روی زمینی معمولا به صورت پلکانی حفاری و با انفجار عملیات استخراجی صورت می گیرد و در معادن زیرزمینی به روش اتاق و پایه استخراج می گردد.

سنگ معدن های حاصبه از انفجار دارای ابعادی بزرگ اند و محتوی صفر الی ۳ درصد رطوبت معدن می باشد. مقدار مصرف مواد منفجره به طور متوسط در معادن روی زمینی در حدود ۲۵۰ گرم برای هر تن و در معادن زیرزمینی ۴۰۰ گرم در تن تخمین زده می شود.

سنگ های بزرگ بوسیله وسائل نقلیه گوناگون به قسمت آسیاب سنگ که اغلب در کارخانجات موجود است انتقال داده می شود . برای خرد کردن سنگ های قطور از سنگ شکنهای پرتابی، فکی، تک غلطکی و برای خرد کردن سنگ های کوچک از آسیاب های چکشی یا آسیاب مخروطی استفاده می شود. درجه خرد کردن سنگ معدن بر اساس نوع و روش سیستم پخت و یا نوع مصرف مواد پخته شده تعیین می شود . مثلا دانه بندی مواد برای کوره دوار از صفر تا ۲۵ میلیمتر و برای سیستم گچ پزبین صهر الی ۰٫۲ میلیمتر و برای روش پخت نواری ۴-۶۰ میلیمتر و اندیدریت یا سنگ گچ برای استفاده کارخانه سیمان ۵۰-۵۰ میلیمتر انتخاب می گردد.

برای انتقال مواد خام با کشتی یا کامیون به کارخانجاتی که نسبتا در فاصله دور قرار دارند ، خرد کردن قبلی در محل معدن مناسب تر است.

 

ادامه مطلب در پست بعدی …

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما اسکرول به بالا